Doğru lastik nasıl seçilir?
Gönderilme zamanı: 01 Haz 2013 18:43
Arabanızın lastiklerinden uzun süre faydalanmak ve güvenli bir sürüş keyfi almak istiyorsanız lastik kullanımına dikkat etmeniz gerekmektedir. Yanlış sürüş ve bakımsız lastikler ilerde sizleri yarı yolda bırakma olasılığı yüksektir. Lastikleri güvenliğiniz için düzenli kontrollerden geçirmek yetmez. Lastiği kullanış şeklinizde önemlidir. Lastik kullanımında çeşitli unsurlara dikkat etmeliyiz. Bunlar,
Hangi araç olursa olsun ani ve sert fren yapmayın ve taşlı ve bozuk yollarda hız yapmayın aracın lastikleri böyle durumlarda daha çabuk ve düzensiz eskimeye başlar.
Sıcak havalarda ve aracınızda yük varsa sürat yapmaktan kaçının. Havanın sıcaklığıyla birlikte lastik fazla ısınır ve lastiğin soğuması uzun sürer.
Araçta yük taşıyorsanız bunu dengeli şekilde yüklemesini yapmalısınız. Dengesiz bir yükleme yaptığınızda araçtaki fazla yük binen lastik daha fazla aşınma gösterir.
Aracınızın lastiklerinden biri kullanılamaz hale geldiğinde yeni lastik alırken önceki lastiğinizin aynısını almanız gerekmektedir. Yani sağlı sollu iki lastik birbirinin aynısı olmalıdır. Eğer aynı lastiği bulamıyorsanız farklı marka 2 lastik birden alıp araçtaki lastiklerle değiştirmelisiniz. Eski kalan tek lastiği ise stepne olarak kullanabilirsiniz.
Araç üreticilerinin önerdiği lastik ebatlarını kullanmanız gerekmektedir. Farklı ebatta lastikler almayı düşünüyorsanız mutlaka araç servisinize danışmalısınız.
Jantın üzerindeki bijonların sıkılığını sık sık kontrol ediniz. Bijonun gevşek olmasıyla lastik yolda düzensiz gider ve güvenliğin yanı sıra lastiğin düzensiz aşınmasına neden olur.
Karlı ve buzlu yollarda aracın lastik basıncını kontrol ediniz. Lastik basıncının düşük olması daha fazla yol tutuşu sağlar gibi bir öngörü yanlıştır. Aksine karlı ve buzlu yollarda lastiğin basıncının tam olması önemlidir.
Lastiğin rot ve balans ayarının düzgün olmasına dikkat edin. Rot ve balans düzensiz ise lastiğin çabuk aşınmasına neden olur.
Çoğu kişi bir ya da iki yıllık lastikleri tercih yerine daha yeni lastik tercih etmektedir. Lastikler uygun koşullarda saklandıysa lastiğin raf ömrü 10 yıldır. Lastik 5 yıllık dahi olsa güvenle kullanabilirsiniz. Lastiklerin ömürleri araç üzerinde 5 yıldır ve eğer lastikte fazla km yapmışsanız bunun süresi daha da azdır. Ortalama 50 ya da 60bin kmde lastiklerinizi değiştirmelisiniz.
Lastiklerinizi değiştirirken siboplarıda değiştirin.
Lastiklerinizi kaldırım kenarlarına sürtmemeye dikkat ediniz. Lastik sert nesnelere karşı hassastır böyle durumlarda lastikte balon yada yarılma olabilir.
Bazı araçlarda patlamayan yani RFT / ROF lastik bulunmaktadır. Lastik seçerken RFT lastik almalısınız. Aracınıza normal lastik takarsanız sorun çıkartabilir. Aracın performansı düşer.
Lastik kullanırken bunlara dikkat ederseniz daha uzun süreli ve daha konforlu sürüş zevki alırsınız. Yanlış kullanım güvenliğiniz için risktir.
Hangi araç olursa olsun ani ve sert fren yapmayın ve taşlı ve bozuk yollarda hız yapmayın aracın lastikleri böyle durumlarda daha çabuk ve düzensiz eskimeye başlar.
Sıcak havalarda ve aracınızda yük varsa sürat yapmaktan kaçının. Havanın sıcaklığıyla birlikte lastik fazla ısınır ve lastiğin soğuması uzun sürer.
Araçta yük taşıyorsanız bunu dengeli şekilde yüklemesini yapmalısınız. Dengesiz bir yükleme yaptığınızda araçtaki fazla yük binen lastik daha fazla aşınma gösterir.
Aracınızın lastiklerinden biri kullanılamaz hale geldiğinde yeni lastik alırken önceki lastiğinizin aynısını almanız gerekmektedir. Yani sağlı sollu iki lastik birbirinin aynısı olmalıdır. Eğer aynı lastiği bulamıyorsanız farklı marka 2 lastik birden alıp araçtaki lastiklerle değiştirmelisiniz. Eski kalan tek lastiği ise stepne olarak kullanabilirsiniz.
Araç üreticilerinin önerdiği lastik ebatlarını kullanmanız gerekmektedir. Farklı ebatta lastikler almayı düşünüyorsanız mutlaka araç servisinize danışmalısınız.
Jantın üzerindeki bijonların sıkılığını sık sık kontrol ediniz. Bijonun gevşek olmasıyla lastik yolda düzensiz gider ve güvenliğin yanı sıra lastiğin düzensiz aşınmasına neden olur.
Karlı ve buzlu yollarda aracın lastik basıncını kontrol ediniz. Lastik basıncının düşük olması daha fazla yol tutuşu sağlar gibi bir öngörü yanlıştır. Aksine karlı ve buzlu yollarda lastiğin basıncının tam olması önemlidir.
Lastiğin rot ve balans ayarının düzgün olmasına dikkat edin. Rot ve balans düzensiz ise lastiğin çabuk aşınmasına neden olur.
Çoğu kişi bir ya da iki yıllık lastikleri tercih yerine daha yeni lastik tercih etmektedir. Lastikler uygun koşullarda saklandıysa lastiğin raf ömrü 10 yıldır. Lastik 5 yıllık dahi olsa güvenle kullanabilirsiniz. Lastiklerin ömürleri araç üzerinde 5 yıldır ve eğer lastikte fazla km yapmışsanız bunun süresi daha da azdır. Ortalama 50 ya da 60bin kmde lastiklerinizi değiştirmelisiniz.
Lastiklerinizi değiştirirken siboplarıda değiştirin.
Lastiklerinizi kaldırım kenarlarına sürtmemeye dikkat ediniz. Lastik sert nesnelere karşı hassastır böyle durumlarda lastikte balon yada yarılma olabilir.
Bazı araçlarda patlamayan yani RFT / ROF lastik bulunmaktadır. Lastik seçerken RFT lastik almalısınız. Aracınıza normal lastik takarsanız sorun çıkartabilir. Aracın performansı düşer.
Lastik kullanırken bunlara dikkat ederseniz daha uzun süreli ve daha konforlu sürüş zevki alırsınız. Yanlış kullanım güvenliğiniz için risktir.